ŠKOLNÍ ŘÁD


Školní řád Základní umělecké školy Žatec, okres Louny, vydává na základě zákona č.
561/2004 Sb., Zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), § 30, odst.1, v platném znění ředitelka školy

ČÁST PRVNÍ

Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky


Práva žáků a zákonných zástupců nezletilých žáků

1) Školní řád pro žáky vychází ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a respektuje
Úmluvu o právech dítěte schválenou valným shromážděním OSN, k níž se Česká
republika přihlásila datem svého vzniku 1. ledna 1993.

2) Seznámení žáků se školním řádem provádějí pedagogové vždy na začátku nového školního roku. Školení žáků se uskutečňuje v rozsahu vypracovaném vedením školy. V třídní knize a žákovské knížce je proveden zápis o školení . Školní řád /výňatek/ je vyvěšen ve škole na veřejně přístupném místě u vstupu na hlavní schodiště, dále je k dispozici v jednotlivých učebnách a je taktéž zveřejněn na webových stránkách školy (www.zuszatec.cz).

3) Žáci mají právo:
a) na základní umělecké vzdělávání dle Zákona č. 561/2004 Sb., /školský zákon/ v platném znění a dle vyhlášky č. 71/2005 Sb. o základním uměleckém vzdělávání v platném znění
b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání
c) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich volen, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitelku školy s tím, že ředitelka školy je povinna se stanovisky a vyjádřením těchto samosprávných celků zabývat
d) vyjadřovat se k rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje
e) na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se základního uměleckého vzdělávání
f) na studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin, do kterého může zařadit žáka ředitelka školy na návrh učitele
g) na informace potřebné ke studiu, které získá u svých učitelů
h) na účinkování na veřejných i interních akcích školy a navštěvování vybraných koncertních a kulturních akcí a výstav, které jsou součástí základního uměleckého vzdělávání.
i) žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na základní umělecké vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, dále na vytvoření podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy. Pro žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a při jeho ukončování stanoví vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám. Při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění,
j) mimořádně nadaní žáci mohou být na základě studijních výsledků a na návrh učitele hlavního předmětu přeřazeni na konci prvního pololetí nebo na konci druhého pololetí do vyššího ročníku bez absolvování předchozích ročníků, a to po úspěšném vykonání postupových zkoušek ze všech povinných předmětů. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitelka školy.

4) Práva uvedená v odstavci 3 s výjimkou písmen a), c) a f) mají také zákonní zástupci nezletilých žáků.

5) Na informace podle odstavce 3 písm. b) mají v případě zletilých žáků právo také jejich rodiče, popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost.

6) Ředitelka školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů výjimečně uvolnit žáka zcela nebo zčásti z pravidelné docházky do některého povinného předmětu, stanoveného školním vzdělávacím programem, a to buď na školní rok, nebo jeho část. Zároveň stanoví náhradní způsob výuky, obsah a rozsah zkoušek z předmětu, ze kterého byl žák uvolněn.


Povinnosti žáků a zákonných zástupců žáků

1) Žáci jsou povinni:
a) řídit se zásadami tohoto školního řádu
b) dodržovat zásady kulturního chování /zdravit, chovat se ohleduplně k ostatním žákům i k dospělým, při veřejných produkcí dodržovat zásady slušného chování, se kterými byli seznámeni svými učiteli/
c) dodržovat školní a vnitřní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni
d) žáci jsou povinni docházet do vyučování pravidelně, včas a řádně se vzdělávat
e) plnit pokyny pedagogických pracovníků školy v souladu s právními předpisy a školním řádem a vnitřními směrnicemi školy

2) Zletilí žáci jsou dále povinni:
a) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
b) nejpozději do tří dnů omluvit nepřítomnost ve vyučování, osobně, telefonicky nebo emailem.
c) v případě delší nemoci podat učiteli hlavního předmětu do tří dnů zprávu o délce jejího pravděpodobného trvání
d) nepřítomnost z důvodu účasti na škole v přírodě, lyžařském výcviku, apod. omlouvat předem
e) oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 a 3 zákona 561/2004 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh nebo bezpečnost žáka a studenta a změny v těchto údajích

3) Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:
a) zajistit, aby žák docházel řádně do školy
b) na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se základního uměleckého vzdělávání žáka
c) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
d) dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování písemnou omluvou, nebo v souladu s podmínkami stanovenými Školním řádem (omluvit žáka je možno osobně, telefonicky nebo e-mailem)
e) v případě delší nemoci žáka podat učiteli hlavního předmětu do tří dnů zprávu o délce jejího pravděpodobného trvání
f) nepřítomnost žáka z důvodu účasti na škole v přírodě, lyžařském výcviku, apod. omlouvat předem
g) oznamovat škole a údaje podle § 28 odst. 2 a 3 zákona 561/2004 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh nebo bezpečnost žáka a studenta, a změny v těchto údajích

4) Pro školní matriku jsou povinni žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků uvést údaje podle § 28, odst. 2 školského zákona:
a) jméno a příjmení, rodné číslo, státní občanství a místo trvalého pobytu
b) údaje o předchozím vzdělávání
c) údaje o tom, zda je žák zdravotně postižen, včetně údajů o druhu postižení, nebo zdravotně znevýhodněn, popřípadě údaje o tom, zda je žák sociálně znevýhodněn, pokud je tento údaj zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem poskytnut
d) údaje o zdravotní způsobilosti k základnímu uměleckému vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh tohoto vzdělávání
e) jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresu pro doručování písemností, telefonické spojení
f) jakékoli změny ve výše uvedených bodech hlásit neprodleně škole

 

ČÁST DRUHÁ


Provoz a vnitřní režim školy
I. Organizace školy

1) Základní umělecká škola Žatec, okres Louny je příspěvkovou organizací, zřízenou obcí. Jejím statutárním orgánem je ředitelka školy, kterou jmenuje zřizovatel školy.

2) Ředitelka jmenuje svého zástupce nebo statutárního zástupce, dle provozních potřeb a velikosti školy.

3) Ředitelka zřizuje jako svůj poradní orgán pedagogickou radu školy, kterou tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy (§ 164 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání)

4) Dále jmenuje :
a) koordinátory /vedoucí/ předmětových komisí
b) jako svůj poradní orgán uměleckou radu, ve které jsou zastoupeni koordinátoři všech oborů ZUŠ
c) vedoucí oborů

5) Pedagogičtí pracovníci jsou přijímáni do pracovního poměru zpravidla na základě pohovoru, kvalifikačních předpokladů nebo pokud prokáží výjimečné umělecko- pedagogické výsledky, na základě nichž mohou být uznáni výkonnými umělci.

6) Před uzavřením pracovní smlouvy je zaměstnanec povinen se podrobit vstupní lékařské prohlídce.

7) Nepedagogičtí pracovníci :

a) hospodářka
b) školník,
c) uklízečka


8) Pracovní doba:
nepedagogičtí zaměstnanci od 6.00 do 14.30 hodin / změny lze domluvit s vedením školy/
hospodářka od 7.30 do 16.00 hod. (s dodržením 8 hod.
pracovní doby + 0,5 přestávky, s možností individuální domluvy s vedením školy)
vedení školy 8 hod./den - pružná pracovní doba
(jádro 10.00-12.00, 13.00-15.00)
učitelé dle vlastních rozvrhů
(od 12.00 hod., nejdéle do 20.30 hod.)

9) Rozvržení pracovní doby:
- všichni zaměstnanci, pracující na plný úvazek, mají zpravidla pětidenní pracovní týden. V ojedinělých případech / např. získávání kvalifikačních předpokladů/ může být délka pracovního týdne upravena po dohodě s ředitelkou školy.
- všichni pedagogičtí pracovníci mají povinnost být na pracovišti nejméně 15 minut
před zahájením výuky.

10) Přestávka v práci:
a) nepedagogičtí zaměstnanci od 11.00 hod.
hospodářka a vedení školy od 11.00 nebo 12.00 hod.

b) - učitelé individuální výuky mají 5 minutovou přestávku po každé vyučovací hodině, učitelé kolektivní výuky mají přestávku 5-10 minut mezi jednotlivými odděleními.
c) - hospodářka má při delší než dvou hodinové práci na počítači přestávku 5-10 minut.
11) Pracovní podmínky na pracovišti:
Na žádné práce nesmí být přijímáni mladiství.
Učitelé mohou práce související s výukou vykonávat ve škole i mimo ni.

12) Podle § 106 Zákoníku práce může ředitelka školy nebo jeho statutární zástupkyně (v
případě nepřítomnosti ředitelky školy) za přítomnosti dalšího zaměstnance provést dechovou zkoušku, zda není na pracovišti přítomen zaměstnanec pod vlivem alkoholu, nebo jiných návykových látek. Zaměstnanec je povinen se této zkoušce podrobit. Pokud odmítne, mohlo by se jeho jednání posuzovat jako porušení právních povinností (tj. pracovní kázeň, bezpečnostní předpis, apod.).

13) Práva zaměstnanců:

• být informován o veškerém dění ve škole
• vyjádřit své názory k veškerému dění ve škole,
• podílet se na strategickém rozvoji školy, na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
• na informace o rizicích vztahující se k jejich práci a o opatřeních na ochranu před jejich působením

Práva a povinnosti zaměstnance podle § 106 ZP:

• Zaměstnanec má právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením; informace musí být pro zaměstnance srozumitelná.
• Zaměstnanec je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popřípadě život nebo zdraví jiných fyzických osob; takové odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance.
• Zaměstnanec má právo a povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, a to zejména uplatňováním stanovených a zaměstnavatelem přijatých opatření a svou účastí na řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
• Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance. Zaměstnanec je povinen
a) účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci včetně ověření svých znalostí,
b) podrobit se pracovně lékařským prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním stanoveným zvláštními právními předpisy
c) dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byl řádně seznámen, a řídit se zásadami bezpečného chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele,
d) dodržovat při práci stanovené pracovní postupy, pracovní prostředky a osobní ochranné pracovní prostředky
e) nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci
f) oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení,
g) s ohledem na druh jím vykonávané práce se podle svých možností podílet na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách orgánů, kterým přísluší výkon kontroly podle zvláštních právních předpisů,
h) bezodkladně oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí, a pracovní úraz jiného zaměstnance, popřípadě úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin,
i) podrobit se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek

14) Povinnosti pedagoga.:

• být na pracovišti nejméně 15 minut před zahájením vyučování
• být na pracovišti v době stanovené rozvrhem jeho přímé pedagogické činnosti
• vykonávat práce související s agendou o žákovi, být v kontaktu s rodiči, vykonávat dozory nad žáky stanovené ředitelkou školy, zastupovat jiného pedagogického pracovníka pokud tak stanoví ředitelka školy a být na pracovišti pokud je jeho přítomnost nezbytná
• dbát na docházku žáků do ostatních povinných kolektivních předmětů.
• dodržovat učební plány a ŠVP
• 2x ročně dávat do kanceláře školy podklady pro zpracování předpisu na školné
• Každý vyučující zodpovídá za včasnou úhradu školného žáků své třídy. / kontroluje, sleduje a připomíná platby žákům/. Při nezaplacení školného 1 měsíc po splatnosti je upozorněn učitelem zákonný zástupce, 2 měsíc po splatnosti je odesláno na základě třídního učitele oznámení o nezaplacení školného a žák je odeslán z výuky /po oznámení zákonnému zástupci/. Průběžně kontroluje a doplňuje údaje o žákovi ve školní matrice.
• Každý vyučující zodpovídá za bezchybné a důsledné vedení veškeré dokumentace:
a) zavedení katalogových listů ( všech předmětů dle učebních plánů a ŠVP)
b) zavedení TK, ŽK, KV
c) zavedení a průběžné vyplňování výkazu žáků a rozvrhu hodin
d) vedení žáků v průběhu celého školního roku – zavedení zápisů o přijetí nových žáků během roku – na konci roku odevzdání vedení školy spolu s veškerou dokumentací
e) vedení platných přihlášek
f) vyřizování žádostí o přerušení, ukončení studia
g) včasné hlášení slev a žádostí o vrácení školného s vědomím, že předem nenahlášené absence nelze vracet
h) vyřizování žádostí o uvolnění z HN – ve výjimečných případech – následně je povinen dohlédnout na žákovu docházku na konzultační hodiny HN a seznámit jej s obsahem pololetní a závěrečné písemné práce daného ročníku
i) evidence výpůjčních smluv na školní nástroje
j) zadávání klasifikace na vysvědčení, včetně správných předmětů podle učebních osnov, učitel není oprávněn klasifikovat žáka za jiného pedagoga
k) vést zápisy předmětových komisí – vedoucí oborů
l) v případě 2týdenní absence žáka kontaktovat rodiče a předcházet tak záškoláctví

15) Nesmí být porušována veškerá ustanovení Zákoníku práce a předpisů souvisejících.

II.Organizace výuky

Zápis
a) Žák je přijat do výuky na základě prokázání předpokladů pro daný obor při zápisu do nadcházejícího školního roku. Ve výjimečných případech může být žák při splnění všech požadovaných kriterií přijat i v průběhu školního roku.
b) Předpoklady ke studiu budoucí žák prokazuje na základě talentové zkoušky.

Vyučování

a) vyučování se řídí rozvrhem hodin
b) za bezpečnost žáků v době vyučování zodpovídá příslušný učitel
c) žáci do školy vchází na základě svého čipu, který jim umožňuje pohybovat se ve škole po dobu, než je uzamčena. Zamykání budovy je vypracováno na každý školní rok a řídí se rozvrhy hodin jednotlivých učitelů.
d) frekvence střídání pracovních míst ve výuce je dána rozvrhem hodin. Pracovními místy mohou být: kmenová třída, taneční sál, keramika, výtvarné třídy, třída hudební nauky, počítačová třída, třída LDO, koncertní sál a ostatní pronajímané prostory
e) do vyučování nosí žáci požadované školní potřeby, do nehudebních oborů doporučené cvičební a pracovní oděvy
f) nepřijde-li vyučující do třídy, oznámí žáci tuto skutečnost zástupci ředitele nebo jinému přítomnému učiteli
g) žák nemá nárok na náhradní vyučovací hodiny v případě své absence, ani za dobu svátků a prázdnin
h) všichni žáci hudebního oboru jsou povinni navštěvovat hudební nauku, která je součástí výuky, den a hodinu výuky mají všichni žáci zapsanou v žákovských knížkách. V ojedinělých případech a ze závažných důvodů může na základě písemné žádosti rodičů povolit ředitelka školy uvolnění z této výuky (dle § 1, čl.8 vyhlášky č.71/2005) Na úlevu z výuky hudební nauky však nelze uplatňovat případný požadavek na slevu školného
i) na základě prokazatelných předpokladů va trvalého zájmu o zvolený předmět může být žákovi HO přiznána výuka speciální hudební nauky jako příprava ke studiu na konzervatoři. Výuka může být zařazena v délce 1-2 roky, ve výjimečných případech i 3 roky. Posouzení a přidělení takové výuky je plně v kompetenci ředitelky školy
j) v době školního vyučování může ředitelka školy ze závažných důvodů, zejména z organizačních a technických, vyhlásit pro žáky 5 dnů ředitelského volna ve školním roce
k) škola může, v souladu se školním vzdělávacím programem, organizovat koncerty, výstavy a vystoupení, zájezdy do zahraničí a další akce související s výchovně vzdělávací činností.
l) z veřejných vystoupení se mohou pořizovat fotografie, nebo audio – video nahrávky, které slouží k prezentaci školy. Souhlas zákonní zástupci podepisují na přihlášce svého dítěte a v žákovské knížce.
m) žákům není dovoleno opouštět školní budovu během vyučování
n) mobilní telefony musí být během výuky vypnuty

Vyučovací hodiny a přestávky

a) vyučovací hodina trvá 45 minut (v HO lze tuto dobu rozdělit do dvou částí na 20 a 25 minut )
b) vyučovací hodiny jsou odděleny 5ti nebo 10ti minutovými přestávkami
c) jednotlivé vyučovací hodiny mohou být slučovány do lekcí:
 maximálně 2 hodiny v individuální a skupinové výuce
 maximálně 3 hodiny v kolektivní výuce, po kterých musí být výuka ukončena, nebo musí následovat nejméně dvacetiminutová přestávka.

Vstup a pohyb po škole a v areálu školy

Žáci přichází do školy 10 minut před začátkem vyučování.

a) z hygienických důvodů je nutné v celé budově používání přezůvek. Žáci si očistí boty, přezují se v šatně nebo na jiném obvyklém místě. Obuv a šatstvo si berou žáci do třídy. V šatnách se nezdržují déle než je nezbytně nutné k odložení a vyzvednutí šatstva a obuvi. Škola neručí za ztrátu cenných předmětů, peněz, mobilních telefonů, šatstva a obuvi.
b) bezprostředně po skončení výuky žáci opouští budovu školy. Ve škole a v jejím areálu není dovoleno používat výrobky zábavné pyrotechniky a střelné nebo sečné zbraně. Vzhledem k nebezpečnosti těchto výrobků budou žákům odebrány a vůči žákům budou přijata výchovná opatření.
c) rodiče žáků čekají na žáky na určených místech, nebo po domluvě a svolení vyučujícího přímo v učebně. V letních měsících mohou též čekat na dvoře školy.
d) za prostory, které nejsou veřejně přístupny se považují pouze učebny a sborovna, prostory veřejně přístupné jsou: veškeré chodby, schodiště, sál školy a zahrada. Vstup do budovy je zajištěn zabezpečovacím zařízením - čipem
e) do školní budovy není dovoleno ukládat jízdní kola.
f) o přestávkách se chovají žáci ve třídách a na chodbách ukázněně, v celé budově je nutné zachovávat klid, aby nedocházelo k narušování výchovně vzdělávacího procesu.


Způsoby komunikace

a) rodiče jsou informováni prostřednictvím emailu, žákovské knížky, telefonicky, písemně nebo osobně vyučujícím, popřípadě vedením školy, také v aktualitách na webových stránkách školy
b) v případech úpravy školného jsou informování svým vyučujícím nebo na stránkách školy,
c) při úrazu žáka je rodič informován učitelem o úrazu, o způsobu ošetření - osobně, telefonicky



ČÁST TŘETÍ

Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí


1) Škola je povinna při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech přihlížet k základním fyziologickým potřebám žáků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.

2) Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

3) Škola je povinna vést evidenci úrazů žáků, k nimž došlo při činnostech spojených s výukou a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím.

4) Ve škole není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj žáků, nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí.

5) Za vytvoření podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků zodpovídá ředitelka školy , která je uskutečňována zejména pedagogickými pracovníky, případně dalšími zletilými osobami, jež jsou způsobilé k právním úkonům a jsou v pracovně právním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost školy.

7) Žáci jsou o bezpečnosti a školním řádu pravidelně proškolováni vždy na začátku nového školního roku svým učitelem. Školení žáků se uskuteční v rozsahu vypracovaném vedením školy. Zápis se provede do třídní knihy a žákovské knížky. Žáci kolektivní výuky jsou seznámeni s řády učeben,

8) Při akcích konaných mimo školu, kde právnická osoba vykonává činnost školy, nesmí na jednu osobu, která zajišťuje bezpečnosti a ochranu zdraví nezletilých žáků, připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany žáků ředitelka školy.

9) Při akcích konaných mimo školu, (soustředění, výjezdy na soutěže, apod.) zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků pověřený učitel na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase, o kterém jsou žáci i rodiče předem informováni.

10) Mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří mají uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu, platné na území příslušného státu a pojištění léčebných výloh v zahraničí. V případě výjezdu do členského státu Evropské unie pouze ty, kteří mají Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo Potvrzení tento průkaz nahrazující. Dále musí mít škola písemné potvrzení povolení souhlasu výjezdu žáka do zahraničí svým zákonným zástupcem.

11) Žákům není povoleno v prostorách školy kouřit, nosit do školy větší částky peněz, cenné věci a nevhodné předměty, které rozptylují pozornost a ohrožují bezpečnost ostatních. V celém areálu školy platí přísný zákaz kouření, požívání alkoholu a nošení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek. Porušení tohoto ustanovení je klasifikováno jako hrubý přestupek, který bude řešen za účasti vedení školy a rodičů žáka.

12) V učebnách není žákům povoleno bez dovolení vyučujícího otevírat okna, přistupovat k otevřeným oknům, manipulovat s topnými tělesy, osvětlením a vybavením učebny, rovněž nesmí svévolně zapojovat elektrické spotřebiče.

 

ČÁST ČTVRTÁ

Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků a zákonných zástupců nezletilých žáků


1. Žáci řádně pečují o majetek školy, zapůjčené (pronajaté) hudební nástroje, notový materiál a jiné učební pomůcky a plně za ně odpovídají.

2. Škody způsobené žáky na majetku školy, včetně jeho ztráty, poškození osobních věcí spolužáků, apod., jsou žáci nebo zákonní zástupci nezletilých žáků povinni uhradit.

3. Pokud žáci ukončí vzdělávání, odevzdají svému učiteli všechny zapůjčené školní pomůcky.

4. Je zakázáno používat školní pomůcky k soukromým účelům. Pověření učitelé vedou evidenci vybavení jednotlivých učeben a notové archivy s respektováním zásady hospodárnosti.

 

ČÁST PÁTÁ


Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
/ viz příloha Školního řádu/

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací. Ve čtvrtletí může být žák v žákovské knížce i v třídní knize hodnocen slovně.

2) Žák je v jednotlivých předmětech hodnocen na vysvědčení těmito stupni prospěchu:

a) 1 - výborný,
b) 2 - chvalitebný,
c) 3 - uspokojivý,
d) 4 – neuspokojivý,

výborný
žák je schopen zcela samostatné domácí přípravy. Jeho technické i výrazové prostředky odpovídají danému ročníku. Zájem o výuku je stálý, trvalý a umožňuje pedagogovi rozvíjet nadání a talent žáka s maximálním využitím všech technik a stylů. Žák pohotově reaguje na podněty pedagoga, v hudebním oboru používá a logicky propojuje učivo z hudební nauky jako součást studovaných skladeb.

chvalitebný
žák je schopen samostatné domácí přípravy. Jeho technické a výrazové prostředky mají mírné nedostatky od požadavků daného ročníku. Zájem o výuku je s malými výkyvy stálý. Při studiu je nutná menší pomoc pedagoga. V hudebním oboru dokáže s menšími obtížemi propojovat učivo hudební nauky při studiu svých skladeb.

uspokojivý
žák není schopen samostatné práce. Jeho technické a výrazové prostředky jsou pod úrovní daného ročníku. Projevuje velmi malý zájem o studium, požadované úkoly nevykonává vždy přesně, nastudovaná látka je s chybami. Je málo pohotový, výsledky jeho práce jsou málo kvalitní.

neuspokojivý
žák není schopen samostatné práce, nemá zájem o navštěvovaný obor. Neplní uložené úkoly pedagogem ve výuce ani doma. Výrazové i technické prostředky nedosahují úrovně daného ročníku. Kvalita výsledků jeho činnosti je na velmi nízké úrovni.


4) Žák je na konci prvního a druhého pololetí celkově hodnocen těmito stupni:

a) prospěl(a) s vyznamenáním,
b) prospěl(a),
c) neprospěl(a).


5) Žák prospěl s vyznamenáním, jestliže je z hlavního předmětu hodnocen stupněm prospěchu 1 - výborný, v žádném povinném předmětu není hodnocen stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný a průměr stupňů prospěchu z povinných předmětů nemá vyšší než 1,5. Není-li stanoven hlavní předmět, prospěl žák s vyznamenáním, jestliže není hodnocen v žádném povinném předmětu stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný a průměr stupňů prospěchu z povinných předmětů nemá vyšší než 1,5. V případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace postupuje škola podle pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků stanovených ve školním řádu (§ 30 odst. 2 školského zákona).

6) Žák prospěl, jestliže nebyl ani v jednom povinném předmětu hodnocen stupněm prospěchu 4 - neuspokojivý nebo odpovídajícím slovním hodnocením.

7) Žák neprospěl, jestliže byl z některého povinného předmětu hodnocen stupněm prospěchu 4 – neuspokojivý nebo odpovídajícím slovním hodnocením.

8) Nelze-li žáka hodnotit za první pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitelka školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo ukončeno nejpozději do ukončení hodnocení za druhé pololetí příslušného školního roku. Nelze-li žáka hodnotit za druhé pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitelka školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo ukončeno do konce měsíce srpna příslušného školního roku.

9) Ředitelka školy může uznat částečné vzdělání žáka, pokud je doloženo prokazatelným
způsobem a od doby jeho dosažení neuplynulo více než 5 let. Uzná-li ředitelka školy
dosažené vzdělání žáka, uvolní žáka z vyučování a hodnocení v rozsahu uznaného
vzdělání.

ČÁST ŠESTÁ


Úplata za vzdělávání

Úplata za vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání a vnitřní směrnicí vydanou ředitelkou školy.


1) U žáků přípravného studia, základního studia I. a II. stupně a studia s rozšířeným počtem vyučovacích hodin se stanoví výše úplaty v jednotlivých uměleckých oborech tak, aby průměrná výše stanovených úplat nepřekročila 110 % skutečných průměrných neinvestičních výdajů školy na žáka v uplynulém kalendářním roce s výjimkou výdajů na platy a náhrady platů nebo mzdy a náhrady mezd, odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na úhradu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, na příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou žáků zdravotně postižených a rovněž výdajů na další vzdělávání pedagogických pracovníků, na činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání, poskytnutých ze státního rozpočtu (§ 160 odst. 1 písm. c) školského zákona).

2) U studia pro dospělé stanoví ředitelka školy výši úplaty za vzdělávání:

a) u žáků, kteří se zároveň vzdělávají v denní formě vzdělávání ve střední škole, v denní formě vzdělávání v konzervatoři nebo v denní formě vzdělávání ve vyšší odborné škole, podle odstavce 1,
b) u žáků, kteří nejsou uvedeni v písmeni a), nejvýše v plné výši průměru skutečných neinvestičních výdajů na žáka v uplynulém kalendářním roce.

3) Ukončí-li žák vzdělávání podle § 7 odst. 2 písm. b) nebo c) v průběhu prvního nebo
druhého pololetí školního roku, úplata za vzdělávání se nevrací. Ukončí-li žák vzdělávání podle § 7 odst. 2 písm. c) z důvodů hodných zvláštního zřetele, zejména zdravotních, lze poměrnou část úplaty za vzdělávání vrátit.

4) Ředitelka školy stanoví výši úplaty na období školního roku. Úplatu lze uhradit ročně nebo
pololetně. Úplata za stanovené období je splatná do 15. dne prvního měsíce příslušného období. Ředitelka školy může dohodnout se zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem jiný termín úhrady.

5) Úplata za vzdělání se hradí bezhotovostně, / v ojedinělých případech v hotovosti v kanceláři školy/, vždy předem za období září- leden do 15.9., za období únor- červen do 15.2., školné nelze vracet, pokud je žák nepřítomen nepřetržitě déle než 1 měsíc a je předem omluven, lze ( na základě písemné žádosti) zažádat o slevu úplaty. Oznámení o přerušení i o ukončení studia a žádost o vrácení úplaty za vzdělání musí být podána písemně v kanceláři školy při započetí onemocnění spolu s lékařskou zprávou. Každá žádost bude posuzována individuálně ředitelkou školy. Vrácení úplaty za vzdělání nelze uplatňovat zpětně.


6) Výši úplaty na školní rok dá ředitelka školy na vědomí žákům školy prokazatelným
způsobem: vyvěšením na nástěnce školy a na webových stránkách školy.


ČÁST SEDMÁ


Ukončení vzdělávání


Ukončení vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

1) Studium může být ukončeno pouze k novému pololetí.


2) Základní studium I. a II. stupně, studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin a studium pro dospělé se ukončují vykonáním závěrečné zkoušky. Závěrečná zkouška může mít formu absolventského vystoupení nebo výstavy výtvarných prací.


3) Žák přestává být žákem školy:

a) jestliže nevykonal závěrečnou zkoušku, nebo byl na konci druhého pololetí celkově hodnocen stupněm neprospěl a nebylo mu povoleno opakování ročníku,
b) jestliže byl vyloučen ze školy (§ 31 odst. 2 až 4 školského zákona),
c) v případě, že o to písemně požádá zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák,
d) v případě, že zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák neuhradil úplatu za vzdělávání ve stanoveném termínu a nedohodl s ředitelkou školy jiný náhradní termín.

4) O ukončení vzdělávání podle odstavce 2 písm. a) nebo d) je zákonný zástupce žáka
nebo zletilý žák vyrozuměn písemně do jednoho týdne od ukončení vzdělávání.

 

ČÁST OSMÁ

Výchovná opatření


1) Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka ze školy, vyloučení žáka ze školy, a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka.
Pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitelka školy nebo učitel hlavního předmětu. Ty pak mohou být zveřejněny v tisku, v Zuškovinách, v třídních knihách, v žákovských knížkách a na webových stránkách školy.

2) Ředitelka školy může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem, vyhláškou o základním uměleckém vzdělávání a dalšími právními normami s touto vyhláškou související a tímto školním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školy. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitelka školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení výše uvedených norem, může ředitelka školy rozhodnout o jeho vyloučení.

3) Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy či vůči dalším žákům, nebo svévolné poškozování majetku školy, se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem.

4) Ředitelka školy rozhodne o podmíněném vyloučení nebo vyloučení žáka do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je klasifikováno jako trestný čin podle zvláštního právního předpisu (zák. č. 140/1961 Sb.). Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.

 

Tímto se ruší Školní řád ze dne 1.1. 2007


Tento Školní řád nabývá účinnosti dnem 27.11. 2015

 

V Žatci 27. listopadu 2015

Irena Marešová
ředitelka školy