Kategorie 1:

RÝMOVÁNÍ TO JE DŘINA (Šárka Šmeráková, 8 let)
Kde se nejčastěji ukrývá špína?
No přece za ušima!
Když na nás leze rýma,
kde nás často bolí?
No přece za ušima!
Proč je liška chytrá, lstivá?
Protože má za ušima!
A ten, kdo ví, jak funguje elektřina,
ten prostě musí mít za ušima!
Řeknu vám, to ale byla dřina,
najít rým na „za ušima“!

VLOČKA (Anna Hajná, 7let)
Můj křeček Vločka
má nádherná očka
je bílá jak sníh
vykouzlí všem na rtech smích.
Skáče v kleci každý den
za ušima má svůj sen
oříšky má tuze ráda
má i svého kamaráda.
Vedle v kleci náš je Jack
a ten by jí láskou sněd.

JAK SE STALI ZAJÍC A KRÁLÍK KAMARÁDY (Lukáš Mencl, 8let)

Jednoho dne na poli byl zajíc a králík. Hádali se, protože na tom poli rostla nejvzácnější mrkev na celém světě. „ Ta mrkev bude moje!!!“, říkal zajíc. „Nene moje“, říkal králík. „ Moje bude!“ „ Ne moje!“ Takhle se hádali po celý den. Nedaleko pole byl posed a v něm myslivec. Namířit, pal! Namířit, pal! Střílel myslivec na zajíce a králíka. „Pomóóóc, zachraň se kdo můžeš!“ křičeli oba dva a utíkali. „ Ten zajíc a králík mi utekli“, mumlal si pod fousy a přitom se drbal za ušima. Zajíc přišel k mrkvi a povídá: „ Pane králíku tu mrkev si dáme na půl, co vy na to?“ „ Anóóó, proč mě to nenapadlo dřív. A budeme kámoši“, říkal králík. A od té doby jsou zajíc a králík nejlepšími kamarády.

 

Kategorie 2:

ZA UŠIMA (Štěpán Kovář, 10 let)
S těmi co maj za ušima
může někdy být i psina.
Jsou to kluci nebo holky
chodí do školy a školky
Nenudí se nikdy přeci
vymýšlejí různé věci.
Jak se bavit jak si hrát
jak se spolu pořád smát
To co mají za ušima
není totiž žádná špína
na to kartáč neplatí
mít to tam se vyplatí.
Učit se to není dřina
pro ty co maj za ušima.


ZA UŠIMA Valentýna Synková, 11 let)
Za ušima je hodně věcí…
Konec hlavy, kousek vlasů, krk…
Říká se, že za ušima má člověk, který je chytrý.
Ale – jak se pozná chytrý člověk?
Podle těch uší?
Že je má velké, nebo tak nějak?
Nebo má za ušima nějakou značku?
A existují vůbec nějaké druhy uší?
A na co se dělí? Malé…, velké…, střední…, rovné….?
V atlase to není. Takže… existuje nějaká encyklopedie uší?
A kde se dá koupit?
A nakonec….. k čemu tu encyklopedii potřebuji?
Co bych v ní zjistila?
Asi, že za ušima je hodně věcí…
Konec hlavy, kousek vlasů, krk…


KDYŽ SOVY LÉTAJÍ AŽ ZA UŠIMA (Hnidzíková Petra 9 let)
Každý může mít ZA UŠIMA něco jiného. Někdo může mít za ušima špínu, ale někdo zase chytrost. Co se mě týče, mě za ušima létají chytré SOVY. Já miluji sovy, jsem jimi přímo POSEDLÁ. Myslím, že jednou bude potřeba zavolat vymítače. Podle mě mi sovy létají všude, v pokoji, kolem postele, v koupelně, v kuchyni, před nosem i ZA UŠIMA. Na sovy myslím ráno, odpoledne, večer, prostě furt. Za ušima mi létají různé druhy sov, například sova sněžná, sova pálená, výr velký, puštík, sýček, ale hlavně KALOUS UŠATÝ. Takový Kalous ušatý, ten se za mýma ušima zdrží ze všech sov nejdéle. Nejhorší je když za ušima prolétne hejno sov, to se tam potom najde peříček. Mamince někdy říkám, ať mi z těch peříček udělá polštář. Zkuste si představit tu načechranost sovího polštáře pod hlavou za uchem, to se pak musí zdát překrásné soví sny. Představuju si, že na něm spím a zdá se mi, že létám jako sova. Z výšky sleduji tu nádheru, které se říká svět. A pak mě bohužel vždycky zbudí soví houkání a sen je pryč. Docela blbé je, když se chci učit na test z matematiky, zkuste se učit v pokoji plném houkajících sov. JE TO SOVÍ ORCHESTR! Ten je lepší než kterýkoliv orchestr na světě. Myslím si, že by ty sovy mohli houkat a hrát na Broadway. Aspoň by na chvíli odlétly a já měla za ušima klid. I když sovy miluji, někdy to je prostě k zbláznění. Prostě, i když je mám ráda, někdy je to HRŮZA. Přes všechno je MILUJI a místo u mě za ušima i v srdci budou mít stále.

 

Kategorie 5 - dospělí:

ZA UŠIMA (Ivana Kovářová)
Za ušima nosím nohy, jsou to nohy od brýlí
když ty brýle sundám dolů celý svět se rozptýlí
Okolí mám rozmazané, srdce se mi rozbuší
Tak si radši zase nandám svoje nohy za uši.

 

ZA UŠIMA (Michal Schmidt)
Po návratu z pískoviště,
od sousedů nebo z hřiště,
tenkrát když jsme byli malí,
a společně nás koupávali.
To se ještě praly plíny
a my jsme dokázali,
mít za ušima spousty hlíny!

Vzpomínám jak rostly boule.
Za ušima!
Jako obraz z křišťálové koule
babiččin knedlík před očima.
Ten špekový a s troškou zelí a
s vepřovým, jó to jsme se měli.

Dnes mít za ušima znamená,
nedělat velká ramena.
Mít filipa a to se cení,
důvtip, rozum, osvícení.
Vždy a se vším si vědět rady,
pokaždé i teď a tady.

Zadání zní „Za ušima“.
Zkusil jsem to a
k čertu s nima!!! :-)

 

BLEŠÍ ROZPOČÍTADLO (Petr Antoni)
Za ušima za uchem
tam schovaný nebudem
počítá tam pikola
na tu bleší schovku
skáčem vlasy dokola
nepřeslechni stovku
dvacet třicet sto
kde se schová kdo
kdo se schová kde
bacha už je zle
maminka je pikola
šampon nebo dohola!


BOŽÍ VTÍPKY (Marta Mrnková)
Bylo či nebylo, nikdo už neví.
Povím Vám příběh tak, jak mě se jeví.
Při božím tvoření fauny i flóry
chtěl si Bůh vyzkoušet nějaký fóry.
Kapsička na děti klokanům sluší.
Možná i oslíkům ty dlouhé uši.
Žirafí krček je též pěkný úlet.
Nad tělem pavoučím chce se mi bulet.
Ptáci se líhnou? A savci rodí?
Kampak se tedy ježura hodí?
Ještě mě napadá lenivá panda.
Bez sexu vyhyne. To není sranda!
A co my, lidé, můj milý Bože?!
Takový žert je už na ostří nože!!!
Tak prosím.
Zapiš si za uši tuhletu moudrost:
Dát rozum člověku, to byla BLBOST!


ZA UŠIMA (Jana Hrůzová)
Přednes, nebo dramaťák?
Bomba to je, tak, či tak!
Je úterý a já otevřu očka.
Už teď vidím, jaká bude Ráďa kočka.
Hodiny ve škole utečou jako voda.
A už je tu konečně ta doba, …
Minuty, kdy se nenudíme ani chviličku.
Všechna moudra, básničky a legrácky
má Ráďa v malíčku.
Každá hodina je víc než prima!
To proto, že naše paní učitelka má za ušima!
Na uších má náušničky,
na nich třeba dvě mašličky.
To je naše Ráďa,
co má každá banda ráda.
Máš problém a slzu v oku?
To naše Ráďa úspěšně vyřeší 100x do školního roku.
Z hodin naší paní včelky,
odchází, s úsměvem na rtech, kluci i holky!

 

ZA UŠIMA (Petra Šmeráková)
Jednoho dne zvečera,
jsem se narodil.
To vám byla nádhera!
Rodiče mě vítali,
s nadšením mě chovali.
Já se divil, smál i řval,
celé dny jsem proklimbal.
Den střídal noc a noc zas den,
a já byl světem omámen.
Ten svět mě lákal a láká stále,
vše zkouším s vervou vytrvale.
A když mamka volá – stůj!
V hlavě mé zní – pokračuj!
Vzdor rodičovským kázáním,
já řídím se vlastním přáním.
Výzvám, průšvihům jdu přímo vstříc,
ničeho se nebojíc.
V mé hlavě plány velké jsou,
já jednou budu hrdinou!
Mě neodradí slzy, pot a špína.
Jsem totiž kluk, co má za ušima!

 

ZA UŠIMA (Zdeňka Trinerová)
Já vám tedy musím něco říct,
mít špínu za ušima,
to není nic!
Ale mít FIŠTRON
tak říkajíc,
to je teda víc!
Vy nevíte co FIŠTRON znamená?
To je být
jak liška mazaná.
To vám tedy řeknu,
to je pěkná prácička
vyzrát na kdejakýho lumpíčka.
Je to teda k nevíře,
jak liška je mazané zvíře.
I když dědeček na vesnici
nezapomněl zavřít vždy vrátka na petlici,
stejně si liška odnesla pokaždé nějakou slepici.
Nevím, jak to tohle zvíře dělá,
ale je to pravda celá.
To učení bude ještě dřina
abych měl také ZA UŠIMA!

 

 

Vítězné práce literární soutěže "Za ušima"

Předmět vyučuje