Okruhy učiva HN a Multimedií


Obsah učiva k pololetní klasifikaci

Zde máte k dispozici okruhy učiva za 1. pololetí. Z této látky bude vytvořen test do Google classroom, který se bude psát od 9.1.2023:

 


1. ročník
Hodnoty not a pomlk
Noty od C1 – C3
Doplňování 2/4 a ¾ taktu
Hudební pojmy – staccato, legato
Stupnice C dur

2. ročník
Pořadí křížků a béček
Posuvky u not – co způsobují
Značky v hudbě - repetice, legato, ligatura, koruna
Základní tempa, dynamická znaménka
Hodnoty not a pomlk, názvy not s posuvkami

3. ročník
Půltón, celý tón (vysvětlit, najít v durové stupnici)
Tónický kvintakord – značení, které tóny ho tvoří + obraty kvintakordu
Předznamenání dur a moll stupnic do 4 křížků
Druhy mollových stupnic
Intervaly – vyjmenovat
B. Smetana, A. Dvořák (dílo)
Dechové nástroje dřevěné a žesťové

4. ročník
Noty s dvojitými posuvkami
Druhy mollových stupnic, vyjmenovat tóny
Obraty kvintakordů v různých tóninách
Intervaly čisté a velké
Enharmonická záměna
Značení tempa
Smyčcové nástroje
Komorní soubory (názvy dle počtu hráčů) X orchestr
Rozdělení tónů do oktáv
J. S. Bach

5. ročník
Stupnice dur, moll, T5, D7 a jejich obraty.
Akordy durové, mollové, septakordy.
Intervaly – čisté, velké, malé, zvětšené, zmenšené.
Dějiny hudby – Pravěk, starověk (rituály, Seikilova píseň),
Dějiny hudby – Gregoriánský chorál, Rytířský zpěv.
Hudební renesance – rozvoj vícehlasu (polyfonie), tance
Baroko – J. S. Bach, G. F. Händel, A. Vivaldi a jejich dílo

Multimédia I (6. a 7. ročník I. Cyklu)
1. Obsah
a) Opakování základů hudební nauky
- znalost stupnic, intervalů a kvintakordů včetně jejich obratů)
b) Základy práce s notačním softwarem Musescore
- vytvoření partitury (notového zápisu) - klaviaturou, myší, klávesnicí počítače, otevřením MIDI souboru, stažením souboru z internetu
- práce s partiturou - zápis hudební skladby, její úprava, hudební značky, party,
práce s příkazy v menu programu
- vyvedení výsledků - audio soubor, soubor mid., tisk

Požadavky k přezkoušení
za 1. pololetí
Hudební nauka
- žák: zná předznamenání durových a mollových stupnic a umí je vyjmenovat
- umí vytvořit kvintakordy na I., IV. a V. stupni stupnice (TSD) a vytvořit jejich obraty
- umí vytvořit základní intervaly od zadaného tónu
- umí vypočítat a reprodukovat zápis rytmu včetně tečkovaných not a synkop
Základy práce s notačním softwarem Musescore
- žák: umí stáhnout a nainstalovat program z http://musescore.org/cs
- umí program spustit a vytvořit novou partituru - notový zápis v „Zahajovacím středisku“
- umí partituru doplnit o nové nástroje nebo nástroje z partitury odstranit
- umí v partu/partituře zadávat noty a pomlky různých délek a hudební značky z „Palety“ (posuvky, taktové čáry, dynamiku, tempo, tzv. linky atd.)
- umí vymazat obsah taktu nebo nepotřebné takty zcela odstranit
- umí notový zápis editovat
- umí vytvořený soubor uložit v různých formátech včetně zvukových

Multimédia II. – (1. a 2. ročník II. Cyklu) okruhy učiva za 1. pololetí
1. Základy akustiky
a) jaké jsou vlastnosti tónu
b) jak a kde se šíří zvukové vlny
c) jak se převádí akustický zvuk na digitální záznam, jak funguje AD/DA převodník
2. Záznam zvuku do počítače
a) jaký je rozdíl mezi analogovým a digitálním záznamem zvuku
b) jaký je rozdíl mezi MIDI formátem záznamu a audio formáty pro záznam zvuku (.mid, .wav ...)
c) čemu se říká "sampl"
3. Principy převodu akustického zvuku
a) na jakém principu pracuje mikrofon
b) na jakém principu pracuje elektronický snímač
4. Software
a) jaké počítačové programy využívají MIDI formát
b) jaké počítačové programy využívají audio formát
5. Úprava zvuku v počítači
a) jaké jsou možnosti úprav (editace) zvuku v počítači, co můžeme se zvukem v počítači dělat

 

Zdroj: A.Urbancová