Distanční výuka LDO


Způsob práce distanční výuky a její výstupy v literárně dramatickém oboru.

Literárně dramatický obor se ve druhém pololetí snaží distančně vyučovat on line formou v kombinaci se zadáváním různých prací.

Ty pak mají formu jak písemnou, tak formu videonahrávky se splněním daného zadání.

Práce našich žáků i pocity vyučujících najdete v tomto článku a některé přednesy máte možnost vidět i v rámci Koncertů z obýváku na našich stránkách.

Jakkoli je distanční forma pro „kontaktní“ obor, jakým dramaťák bez pochyby je, formou naprosto neslučitelnou s výstupy našeho předmětu (kooperace, reagování na kolegu, umění využít prostor….apod.), pomalu ale jistě si na nový způsob výuky zvykáme a hlavně přicházíme na to, jak se dá i online smysluplně pracovat.

To, že při každé hodině někdo vypadne a pak se zkouší na třikrát připojit zpět, což se občas i podaří, že se obraz a zvuk zasekne zrovna ve chvíli, kdy daný žák něco hraje, že součástí našich hodin jsou různí domácí mazlíčci, sourozenci a jiní více či méně vítaní hosté, že někteří se prostě připojí jen někdy, a podobné libůstky, myslím, už neseme tak nějak s nadhledem.

Jen mám v poslední době pocit, že děti jsou z nekonečného lockdownu posmutnělé, letargické a tak nějak „bez života“.

A nejen děti. Nám všem se po nich moc stýská!!

A tak vedle přání, abychom byli všichni zdraví, si velmi přejeme hlavně to, abychom se zase společně mohli vídat, na sebe v prostoru reagovat a vcházet do zajímavých rolí, jejichž prostřednictvím vám pak z jeviště mohli cosi smysluplného sdělovat….

Alžběta Urbancová

 

I v této on-line covidové době se pracovat dá :-) I když osobní kontakt je úplně o něčem jiném, všechny děti se snaží pracovat a přizpůsobit této výuce vše. Ať jsou zadání práce jakkoliv bláznivé, vždy si se vším poradí :-) i když jde třeba o popis receptu formou módní přehlídky. Na všechny už se ale těším na výuce osobně.

Veronika Kourová

 

Děti se učily nové jazykolamy a měly za úkol objevovat a vyhledávat méně známé, čím zajímavější a těžší, tím lépe, také se seznamovaly s novými postupy jak pracovat s básní (textem), aby se jim lépe učila a dostala tzv. pod kůži. Měli možnost si vyzkoušet kaligram (báseň, jejíž písmena, slova či verše jsou uspořádány do obrazce, který vyjadřuje téma básně samotné), vytvořit dadaistickou báseň formou koláže, psaní v tempu, komiks, parodii a další. Děti se také seznámily s myšlenkovou mapou při psaní příběhu, která pomáhá při vytváření a zachycení obsahu knihy. Hrajeme slovní hry, které vedou k rozvoji fantazie, vytváření novotvarů, vtipných pojmenování atd. Také vytváříme fotopříběh, děti na jednotlivých nahrávkách pracují i nyní. Distanční výuka sice neumožňuje dětem takové vyžití, jako když jsme ve třídě, kdy hrajeme kontaktní hry, ale umožnila nám více pracovat se zvukem, hlasem, děti si měly za úkol pro inspiraci vyhledat a poslechnout rozhlasovou hru pro děti a mládež, audio knihy na pokračování atd. Celkově děti chválím za snahu a píli, doufám, že naše pohádky budeme již moci co nejdříve nacvičovat společně ve třídě.

Lucie Brichtová

 

 

 

 

Náhled písemných prací :

 

1. práce:

Rozbor postavy: Snílek
Charakteristika: uzavřený, má lehce rozpolcenou osobnost, náladový, žije jen ve svém fantasy světě, kde není žádná korona, má většinou hloupé a nereálné problémy, žije příběhy z konkrétních literárních děl – moderních i starších nebo ze seriálů na Netflixu, mohlo by to být i lehkou formou cosplay, že např. když se bude cítit jako král nebo princezna, tak bude nosit korunu atd.
Příklady problémů: nešťastná láska – Romeo a Julie, Stranger Things – bojí se Demogorgonů/přesouvá se do upside down světa, Stmívání – stal se z něj upír, Koruna – je jedna z postav Koruny/ může se pokusit napodobovat britskou angličtinu a hrát si na člena královské rodiny, Hunger Games, Sherlock Holmes, Money Heist (mam kostým xd), Ratched (omg) Fate – Winx saga – má schopnosti a křídla, The queens gambit – hraje šachy, Zaklínač – bojuje s imaginárníma příšerama, Máj – cituje Máj a mluví jen ve verších, Harry Potter, Narnie, Kytice… z tohohle bych vybrala podle délky představení a počtu „sezení“ pár problémů a rozepsala je do konkrétních vět a případně reakcí na ostatní členy terapie.

Příklad: Romeo a Julie
Postavy: Terapeut (T), Pacoš (P), Ostatní členové skupiny (O)
Virtuálně si podají ruku.
T: Dobrý den.
P: Dobrý den. (velmi smutně)
T: Tak jak vám dnes je?
P: Ále, jde to. Nechci o tom mluvit…
T: Prosím svěřte se našemu kruhu důvěry, pomůže vám to.
P: Ach jo, no tak dobře. Víte, já jsem se totiž zamilovala.
T: Tak to je ale dobrá zpráva!
O: tleskají a gratulují
P: No byla by, ale není.
T: No to snad ne, a proč by nebyla?
P: Já si ho totiž chtěla vzít, ale on… (začíná fňukat a nemůže dál mluvit)
T: Je pozitivní? Nebojte. Nebojte, to zvládnem. Hezky pomalu.
P: On, on… (nemůže se vymáčknout, terapeut se ho snaží popohnat) On je to Montek!!!
(rozbrečí se)
T: Cože?! (Nechápe, je zmatený)
P: No vždyť vám to říkám. Je to Montek zrovna jako já Kapuletová.
T: (pro sebe) Že by začali dělat nový typ testů? A víte o něm ještě něco dalšího?
P: No právě. On totiž zabil mého bratrance! (Brečí ještě víc)
T: Cože?! A volala jste policii, zavřeli ho do vězení?
P: No ještě to tak! Tatínek ho vyhnal! (Slzy už se nedají zastavit)
T: No to mi teda vysvětlete, jak to, že ho nezavřeli do vězení? (uvědomí si, že to nebyla vhodná otázka)
P: No on musel slíbit, že už se nevrátí. A nechal mě tady, abych se provdala za toho hnusnýho Parida! (už není schopná mluvit, vypíná kameru)
T: Jé počkejte, neodcházejte, to nějak vyřešíme. Společně. (nikdo se už neozývá) Tak aspoň recept, co? Že bych vám poslal, na nějaký antidepresiva. Malinký, růžový, kulaťoučký, chutňoučký. (ozve se cosi jako slabé to by šlo) Dobře, hned je tam máte.
O: (skandují) My chceme taky!!!
Něco na tenhle způsob, ale trochu míň nerdský.

 

2 . práce:

žák 1

Povídá pondělí úterku,
že dostalo motorku.
Povídá úterý středě,
že chytilo sledě.
Povídá středa čtvrtku,
ať nepropadá smutku.
Povídá čtvrtek pátku,
popřejuti k svátku.
Povídá pátek sobotě,
že má díru v botě.
Povídá sobota neděli,
zítra je zas pondělí.

 

žák 2

 

Povídá pondělí úterku,
že brzy budou mít večerku.
Povídá úterý středě,
že se jim dobře vede.
Povídá středa čtvrtku,
že pondělí má školní důtku.
Povídá čtvrtek pátku,
aby zas nezačínal hádku.
Povídá pátek sobotě,
že kočka leží na plotě.
Povídá sobota neděli,
že po ní bude zas pondělí.
povídá neděle pondělku,
že včera dostala poznámku.

 

žák 3

Povídá pondělí úterku,
že chce zabít učitelku.
Povídá úterý středě,
že má flek na bradě.
Povídá středa čtvrtku,
nepropadej smutku.
Povídá čtvrtek pátku,
dám ti hrušku k svátku.
Povídá pátek sobotě,
že má hovínko na botě.
Povídá sobota neděli,
že děti se válí v posteli.

Zdroj: A. Urbancová